Training ‘Kennismaking met Filosoferen met kinderen en jongeren’

De gedachtegang van kinderen en jongeren is wonderlijk: hun vrije en creatieve manier van denken is soms moeilijk te volgen voor volwassenen. Hoe kun je structuur aanbrengen in een gesprek met kinderen en jongeren, maar hen toch zelf laten nadenken?
 

In deze tweedaagse training Kennismaking met Filosoferen Met Kinderen en Jongeren (FMKJ) leer je als leerkracht:

  • van een gesprek een filosofisch gesprek te maken;
  • de socratische houding aan te nemen;
  • zelf een filosofische activiteit te ontwerpen en uit te voeren

De training wordt gegeven aan een kleine groep, waardoor er veel ruimte is om zelf te oefenen en ervaringen te delen.

Waarom filosoferen?

Kinderen leren door samen hardop te denken zorgvuldiger te verwoorden wat zij vinden. Kinderen krijgen de ruimte om uit te spreken wat zij vinden. Door zich te laten horen en door gehoord te worden, groeit hun zelfvertrouwen. Ze leren door zelf na te denken en nemen niet meer zomaar alles voor lief. Ze worden toleranter naar andermans meningen, omdat ze inzien dat ook zij argumenten kunnen hebben en dat niet op elke vraag een pasklaar antwoord is. Ze weten dat je in sommige gevallen niet kunt roepen dat je zelf gewoon gelijk hebt.

Wanneer en waar?

Zaterdag 11 en 25 november 2017, van 10:00 uur tot 17:00 uur, in Woerden, of naar eigen behoefte op andere data op locatie.

 

Om deze training voor nog meer mensen aantrekkelijk te maken, bieden wij ook een introductie van FMKJ in één dag. Deze is tevens te volgen als voorbereiding op de Kennismakingstraining. 

 

Zaterdag  7 oktober 2017, van 10:00 tot 17:00 uur.

Locatie: Berlicum of Woerden (nog nader te bepalen)

Wie geven deze training?

Karen Faber (www.wereldwijs-filosoferen.nl), Maaike Merckens en Sabine Wassenberg (www.wonderwhy.nl).